Supervuoro Verkkolehti »

Nuorten MM-kisat

Viestejä
3,478
Jotenki kyllä kyseenalaistaa tuon turneejärjestelmän? Ruotsi voittanu kaikki alkusarjan pelit, Suomi hikisesti kiekkojätti Saksan... Silti yhdellä tuurimaalilla se voi nyt pudottaa Ruotsin ja edetä välieriin? Ihan urheillullisuuden puolesta puhujana kysyn, onks toi ihan reilu systeemi? Toinen kysymys: mitä etua Ruotsi sai paremmin pelatulla alkusarjalla? EI mitään! Kotietu, nii just... ;D

Mitä mieltä muut? Oletteko seuranneet näitä turneita? Itte aika vähän, muutaman pelin katellu. Swe-Rus oli hyvä peli. Eiliset meni juhlajumun takia täysin ohi... ;)

Ps. Hauskaa alkanutta vuotta kaikille!!
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Tikka sanoi:
Jotenki kyllä kyseenalaistaa tuon turneejärjestelmän?

Eikkö kaikissa palloilulajeissa EM- ja MM-turnauksissa alkulohkojen jälkeen kaikki ole yhdestä matsista kiinni? Miksi jääkiekon nuorten MM-kisat pitäisi pelata eri systeemillä? Minulle kelpaa nykysysteemi.
 
Viestejä
3,478
Vs: Nuorten MM-kisat

Joo, mutta tarkotinkin tätä, että kiekossa jatkopeleihin pääsee liian helpolla! Nytkin 4/5 pääsi jatkoon, mitä järkeä siis oli pelata edes alkusarjan pelejä? Tai ei niillä ollu siis juurikaan mitään merkitystä. Tätä tarkotin.... :)

Noi välieräparithan olis voinu samantien vaikka arpoa suoraan, ei olis turhaa nuoret pelaajat rasittuneet, kun muutenki pitkä kausi.... ;D

Eli vakavammin, vaikka näin:

Lohkojen voittajat olis voinu päästä suoraa välieriin. Lohkojen 2 ja 3. sijottuneet olis pelanneet pareina, joitten voittajat olis päässy välieriin näitä lohkovoittajia vastaan. Lohkojen neloset olis voinu joutua kans play-outteihin putoomisesta B-sarjaan, tai mikä se lie nykyään on? Olis tällä systeemillä ollu jotain arvoakin tuolla alkusarjalla.....

No, Suomi meni sinne minne kuuluikin tässä turneessa, eli kotimatkalle!!

PS. voisin kysyä "asiantuntijoilta", mitä etua alkulohkojen voittajat saivat? Ei mun mielestä mitään.... Tätä mä olen usein ihmetelly näissä kiekkokarkeloissa, myös aikuistenkin kisoissa. Ja siksipä niistä menny mielenkiintokin lähes kokonaan...

Toista se oli sillon ennen, kun kisoissa pelas vaan 8 maata, joista alkusarjan jälkeen 4 ylempään ja 4 alempaan loppusarjaan. Jokaisella pelillä oli merkitystä. Suomi tais 80-luvulla päästä kerran ylempään sarjaan, ja oli loppusijoituksella neljäs! :)
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Tikka sanoi:
PS. voisin kysyä "asiantuntijoilta", mitä etua alkulohkojen voittajat saivat? Ei mun mielestä mitään.... Tätä mä olen usein ihmetelly näissä kiekkokarkeloissa, myös aikuistenkin kisoissa. Ja siksipä niistä menny mielenkiintokin lähes kokonaan...
Mitä etua alkukulohkojen voittajat saavat jalkapallon MM-kisoissa? Voisi kai ajatella että MM-kisat alkavat vasta pudotuspeleistä. Ja kaikki joukkueet sieltä lähtevät kotimatkalle ansaitusti. :D

Takavuosina muuten pelattiin nuorten MM-kisoja kuvailemallasi tavalla (lohkovoittajat välieriin), mutta siitä on luovuttu. Sitä ei kai pidetty hyvänä systeeminä.
 
Viestejä
3,478
Vs: Nuorten MM-kisat

Mutta futiksessa sentään tarttee hoitaa se paikka kahden parhaan joukossa, päästäkseen lohkosta jatkoon! Lisäksi ekaks hoitaa karsinnat, notta pääset edes koko karkeloihin...

Joko sä et oikeesti ymmärtäny mun pointtia, tai sitte sä rovoot tahallas? Tai molempia?? ;)

Jos futista ja kiekkoa vertaa keskenään urheilullisesti, on kiekon arvokisoilla ainoastaan viihteellinen arvo! Entäs sählykisat sitte? Maailmassa pelataan vain kahdessa maassa tosissaan sählyä, Ruotsissa ja Suomessa. Suomi on näistä aina niukasti hopealla! ;D

summa summarum, tuo mun kuvailema, joskus kisoissa käytettykin systeemi toisi enemmän merkitystä peleihin!
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Tikka sanoi:
Joko sä et oikeesti ymmärtäny mun pointtia, tai sitte sä rovoot tahallas? Tai molempia?? ;)

Mitä? Kerron oman mielipiteeni ja kun se on eri kuin omasi, niin sekö on provoamista? Käsittämätöntä. :-[

Minun tietääkseni yleinen käytäntö kaikissa palloilulajien arvokisoissa on että alkulohkojen sijoituksella ratkaistaan vain kuka tulee pudotuspeleissä vastaan. Joten siinä mielessä jääkiekon nuorten MM-kisat pelijärjestelmä ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Viime kädessä pelataan kuitenkin kerrasta poikki systeemillä. Ja saihan Ruotsi sijoituksestaan sen verran hyvitystä että sai vastaansa toisen lohkon toiseksi heikoimman joukkueen. ;D

Eri lajien vertailu voisi olla varmaankin toisen ketjun aihe, jos siihen tunnet tarvetta.


https://www.youtube.com/watch?v=qD9mQWE826k
 
Viestejä
3,478
Vs: Nuorten MM-kisat

joo, ei tässä mitään, siis tokihan oman mielipiteen saa sanoa, ja se tuleekin sanoa! Se vaan tässä kirjallisessa viestinnässä väärinymmärrysten määrä vs. suulliseen face to face-keskusteluun on 100 x suurempi.... :) Ei vakavaa, en mä suutu kuten täällä monet tekevät.... ;)

Meinasin vaan sanoa, että näihin kiekkokisoihin saisi enemmän mielenkiintoa, jos peleillä olis alkusarjassa edes joku merkitys. MUTTA suuren suomalaiseen enemmistöön, eli siihen menestyshulluun tuularikansaanhan tämä nykyinen tuo tietenkin enemmän mielenkiintoa! Urheilullisemmalla systeemillähän Suomi olis hyvin usein ulkona jo alkupeleissä! Nyt kun tasuri alkusarjassa Itävaltaa vastaan riittää, pääsee sohvatuularit enemmän menestyksen hakuun....

Ja taaskaan ME ei voitettu, vaan pikkuleijonat hävis kuin kanat ;D

PS. MUTTA onhan meillä vielä sisäkriketti!

PS 2. Provoilu pienesti aina paikallaan! ;)
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Tikka sanoi:
MUTTA suuren suomalaiseen enemmistöön, eli siihen menestyshulluun tuularikansaanhan tämä nykyinen tuo tietenkin enemmän mielenkiintoa!

Pelejä pelataan tuularikansalle, koska tuularikansan kiinnostus on kaikkien lajien elinehto. Tyhjiä olisivat katsomot, jos siellä olisi pelkkiä asiantuntijoita.


PS 2. Provoilu pienesti aina paikallaan! ;)

Jep, täytyypä joskus itsekin kokeilla. ;D
 
Viestejä
3,478
Vs: Nuorten MM-kisat

Totta puhut! Ainoa tarkennus, että ns. tuularikansa on elinehto kaikille katsojaluvuille SUOMESSA! Luton Townin kausareita myytiin edelleen lähes sama määrä, vaikka putosivat vanhaan kakkosdivariin... Mutta täähän johtuu juuri tästä menestyshullusta kansasta, jota usein erheellisesti sanotaan urheiluhulluksi.... Euroviisut ja bridge-turnauskin kelpaa, jos Suomelle, korjaan MEILLE tulee kultaa! ME voitetaan ja Suomi jää ronssille :)

Olin juttusilla työjutuissa pari viikkoa sitten, erään ex-superpesispelurin kanssa, joka totes, että jos Ruotsissa alettais pelata pesäpalloa, ne menis parissa vuodessa Suomesta ohi! Tiedä sitte? Ehkei nyt ihan parissa vuodessa vielä? ;D

Mutta nyt näistä U20-kisojen loppunelikosta toivotaan että Tre Kronor veis kullan! 8) Tänään muuten klo 23.00 Swe-Rus, saas nähdä tuleeko tuo MTV sportilta?

ps. eihän nuo Ruotsissa tai Englannin katsomoissakaan ole mitään "asiantuntijoita"? Ne on vaan uskollisempia kannattajia! Tavallaan tuulareitahan nekin, mutta ne vaan tulee sinne katsomoon myös silloinkin kun oma joukkue ei ole välttis voittamassa mestaruutta....

Eihän meistäkään kukaan muu, kuin Pekka Arfman on asiantuntija, ja hänkin vain omasta mielestään!! ;D
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Tikka sanoi:
Totta puhut! Ainoa tarkennus, että ns. tuularikansa on elinehto kaikille katsojaluvuille SUOMESSA! Luton Townin kausareita myytiin edelleen lähes sama määrä, vaikka putosivat vanhaan kakkosdivariin... Mutta täähän johtuu juuri tästä menestyshullusta kansasta, jota usein erheellisesti sanotaan urheiluhulluksi.... Euroviisut ja bridge-turnauskin kelpaa, jos Suomelle, korjaan MEILLE tulee kultaa! ME voitetaan ja Suomi jää ronssille :)

No ainakin minulle kelpaa Suomen menestys. Esimerkiksi formuloita en seuraisi millään tasolla, jos siellä ei olisi suomalaisia mukana. Nyttenkään en juuri lähetyksiä katso (kisathan ovat tylsyydessään jalkapallon luokkaa) mutta tuloksia katsellessa laitan tuulipuvun päälle. :D

Se mikä suomalaisessa suhtautumisessa urheiluun minua rasittaa on se negatiivisuus. Voitot herättävät vähemmän kommentointia kuin tappiot. Tappioissa pääsee haukkumaan pelaajia, pelitapaa, olosuhteita, tuomareita,... ja pitkään. Ja sitten pääsee vielä samonaan että pää ei kestä. Tuntuu että ruotsalaisessa kulttuurissa tappiot unohdetaan nopeasti ja voitoista nautitaan pitkään.


Mutta nyt näistä U20-kisojen loppunelikosta toivotaan että Tre Kronor veis kullan!

Minä kannatan niitä kolmea muuta maata. Kanadaan panen suurimman toivoni. ;)


Ne on vaan uskollisempia kannattajia! Tavallaan tuulareitahan nekin, mutta ne vaan tulee sinne katsomoon myös silloinkin kun oma joukkue ei ole välttis voittamassa mestaruutta....

Mitä mitä mitä? Sinullahan on tuularin mielipiteitä. Ei meillä, mutta kyllä muualla... Siellä on asiat aina paremmin. Me ollaan aina huonompia. ;D
 
Viestejä
3,478
Vs: Nuorten MM-kisat

Hei, tästähän herkis hyvä keskustelu! Olkoot nyt sitten miten paljo tai vähän otsikkoon vars. liittyvää....

Ja mähän sanoin, että ainoa asiantuntija on Pekka Arfman ja sekin vaan omasta mielestään! Me muut ollaan kaikki tuulareita... ;)
 
Viestejä
234
Vs: Nuorten MM-kisat

U20 Kisoissa noilla alkusarjan sijoituksilla on kyllä yleensä paljonkin merkitystä, koska tasoerot ovat kuitenkin kohtuu suuria. Toki tällaisia poikkeuksia tulee välillä, että ns. suuret maat kohtaa jo puolivälierissä. Ei sen, toisella maalla vaan voi olla huonompi vuosikerta välillä ja siksi(kin) voidaan olla alkusarjassa heikommalla sijoituksella.

Löysäilypelejähän näissä nuorten kisoissa ei juuri tule, vaikka pelitapa onkin tällainen. Jokaisella pelaajalla on elämänsä paikka vakuuttaa nhl tarkkailijat hyvyydellään ja siksi mennään aina sata lasissa.

Itse tuloksista sen verran, että suomen pelit on olleet kieltämättä pettymys. Mitalia pidin hyvänä päivänä mahdollisena, mutta jos alkusarjassa jo jää neljänneksi, niin voisi ainakin tuloksellisesti puhua romahduksesta. Barkov ja Saarela, Tuulola olisi olleet kovia apuja tuohon porukkaan.

No ensi vuotta odotellessa.. nythän tuossa porukassa on vielä monta, jotka mahtuvat ikänsä puolesta joukkueeseen. Koko kärppäketju, Aho-Kalapudas-Puljujärvi, sekä Rantanen ja Kapanen...kärkipään kavereista. Lisäksi Saarela, Julius Nättinen ja pakki Tuulola ovat todella kovia kavereita nyt pelanneiden ulkopuolelta.
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Panda sanoi:
Itse tuloksista sen verran, että suomen pelit on olleet kieltämättä pettymys. Mitalia pidin hyvänä päivänä mahdollisena, mutta jos alkusarjassa jo jää neljänneksi, niin voisi ainakin tuloksellisesti puhua romahduksesta.

No romahdus siinä mielessä viime vuonna Suomi voitti kultaa, mutta eipä tuo 7. sija mitenkään tavaton ole. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomen sijoitus on vaihdellut, mutta useimmin sijoitus on ollut 6.-7.
2006 – pronssia
2007 – 6.
2008 – 6.
2009 – 7.
2010 – 5.
2011 – 6.
2012 – 4.
2013 – 7.
2014 – kultaa
2015 – 7.

Ensi vuonna mielenkiintoa kisoihin lisää se että ne ovat kotikisat.
 
Viestejä
234
Vs: Nuorten MM-kisat

Joo, eihän sijoitus mitenkään tavaton ollut, mutta odotuksiin nähden oli.

Aika surkealta tuo lista näyttää viimeisen kymmenen vuoden ajalta, kun sen tuohon näkyviin laitoit. Nythän oli vuorossa ikäryhmä 1995, josta on vuosia puhuttu hyvänä hyökkääjäikäluokkana. No nämä kisat meni nimenomaan heidän kannaltaan monelta koko lailla kehnosti.

Sijoituksista huolimatta olen näitä nuorten kisoja tykännyt seurata.
 
Viestejä
1,328
Vs: Nuorten MM-kisat

Haastavat junnukisoista tekee se, että pienimmillä jääkiekkomailla ei ole rahaa panostaa U20-joukkueeseen, mikä tekee taas tasoeroista suuria. Siksi ei suurta määrää joukkueita voida turnaukseen ottaa. Kuitenkin halutaan pelata puolivälierät, koska aiemmin, kun oli tämä voittajat välieriin systeemi, kasvoi heidän pelaamattomuus pitkäksi, ja silloiset puolivälieräjoukkueet saivat edun välieriin, koska pelituntuma pysyi heillä paremmin yllä.

Sitten taas jos yritettiin pelata puolivälierät ja välierät tiiviimmässä tahdissa, niin puolivälieräjoukkueet kärsivät lyhyestä palautumisajasta. Nyt kukaan ei pääse valittamaan noista asioista. Ainoa ratkaisu olisi nostaa joukkuemäärää, mutta tuo ei käy yllä kertomani asian johdosta, ja siksi että turnaus halutaan pitää lyhyenä, koska useimmat pelaajista pelaavat aikuisten ammattilaissarjoja, jotka pyörivät kisojen ajan käynnissä. Seurajoukkueet eivät mielellään turhan pitkiksi ajoiksi pelaajiaan näihin kisoihin vapauta, kun otetaan huomioon kisojen keston lisäksi valmistautumisleirit, sekä palautumisaika kisojen jälkeen.
 
Viestejä
3,478
Vs: Nuorten MM-kisat

No voi satan, det var det... :mad:

Kyllähän pelitapahtumien valossa oikea joukkue voitti, ei kahta sanaa... Toki jos oikein saivarrellaan, niin tuo 4-2 maali olisi pitänyt hyväksyä. Ryssien veskari ei ollut mv-alueella edes, mutta tässä tapauksessa sekin jäi vain kosmeettiseks haitaks.

No, Kanadahan sieltä ryssää vastaan kävelee, tai jos jokin muu (lue Slovakia) lupaan syödä villapipon ketsupilla ja alasti! :D
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Tikka sanoi:
No voi satan, det var det...

Pronssikin meni sivu suun. Tarjotaankohan ruotsalaisille kriisiapua viime vuotiseen tapaan? ;D

Slovakit yllättivät positiivisesti, Kanadan voitto taas ei ole suurikaan yllätys.

Toivottavasti Suomi pelaa vuoden kuluttua taas mitaleista kotisoissa. Ainakaan alkulohko ei kovin pahalta vaikuta.
 
Viestejä
1,848
Vs: Nuorten MM-kisat

Jos aikuisten marraskuun turnaus ei suurta mielenkiintoa herätäkkään, niin nuorten sitäkin enemmän. Enää kaksi kuukautta Suomessa järjestettäviin MM-kisoihin. Tampereella ja Hämeenlinnassa 6-8.11 järjestettävään turnaukseen valittu joukkue.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös